ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

Fake Button

Etap projektu:

Początek i planowanie
Co to za narzędzie?

Złap klienta w sieć walidacji. Niech kliknięciem w nieistniejącą funkcję pokaże nam czego realnie potrzebuje.

Kiedy użyć tego narzędzia?

Potrzebujemy pełnego produktu, który posiada bazę użytkowników. Tylko wtedy możemy efektywnie wprowadzać fałszywe przyciski.

Z jakim narzędziem połączyć?

Znajdź najpierw funkcje, które mogą być Twojemu userowi potrzebne. Rozpocznij wywiady, ankiety, desk research...

Walidacja zapotrzebowania

Fake Button to jedna z szybszych i najmniej skomplikowanych metod walidacji produktowej.

Podstawa jest prosta - dodaj przycisk opisujący funkcję, która jeszcze nie istnieje. Następnie zmierz jak często ludzie go klikają.

Przykład Fake Button:

Przycisk “dodaj ogłoszenie” to pułapka na klientów. Nie posiadając jeszcze tej funkcji, zliczamy ile łącznie ludzi kliknie w dany button. Analizujemy także na jakim etapie swojej podróży w produkcie użytkownik wykonał interakcję (Screenshot z serwisu Sparee.pl)

znak-wodny-dragon-scale-blog

Używaj, gdy rozwijasz produkt

Fake Button to metoda, która potrzebuje aktywnej bazy użytkowników. Jeśli szukasz pomysłów na nowe funkcjonalności, ta metoda będzie świetna.

Nie będzie jednak ona pasowała do produktu, który dopiero powstaje.

Jeśli dopiero tworzysz swój produkt, przetestuj pomysły na funkcje czy wartości dodane poprzez fałszywą reklamę, prosty Landing Page z fałszywym przyciskiem lub kampanię mailową z CTA, który zmierzysz.

Co się stanie, gdy użytkownik kliknie przycisk?

W zależności od czasu, który mamy na eksperyment lub tego jakie chcemy osiągnąć wyniki, możemy zaplanować odpowiednią interakcję po kliknięciu.

Podstawowym pomysłem będzie pop-up informujący, że funkcja nie istnieje. Jeśli chcemy zbierać maile użytkowników, przyda się formularz, który będzie je zbierał. Możemy także pokusić się o stworzenie pewnej części interakcji, aby zobaczyć jak daleko użytkownik przejdzie.

Poniżej znajdziesz graficzną ściągawkę:

Fake Button - co pokazać, gdy user go kliknie?

Od najszybszej metody do najbardziej czasochłonnej:
1. Pop-up informacyjny z informacją, że funkcja jest wciąż tworzona.
2. Pop-up informacyjny z formularzem do wpisania swojego maila. Użytkownik otrzyma informację, gdy funkcja się pojawi.
3. Pop-up z ankietą.
4. Zimitowanie części funkcji w pop-upie, aby zobaczyć jak daleko dotrze użytkownik.
5. Mixy powyższych opcji.
znak-wodny-dragon-scale-blog
Jak nie robić:

Dzień 1: ”Wrzucimy ten button i zobaczymy ile osób w niego kliknie”
Dzień 21: “30 osób kliknęło w button. Nie wiemy właściwie czy to dużo i co o tym sądzić”

Jak robić:

Dzień 1: ”Przeanalizowaliśmy średnią liczbę akcji na użytkownika, średnią adaptację innych feature’ów i spekulowany wzrost zadowolenia dzięki tej funkcjonalności. Estymujemy, że jeśli feature’em zainteresuje się przynajmniej 4% użytkowników, jest on warty wdrożenia.”
Dzień 21: “50 osób z 1000 użytkowników kliknęło w przycisk. Wynik na poziomie 5% nas satysfakcjonuje. Przechodzimy do budowy funkcjonalności.”

Jeśli chcesz efektywnie rozpisać eksperyment przed jego startem, skorzystaj z naszej Karty testu. Poniżej zobaczysz wypełnioną kartę testu (zwróć uwagę, że ustalamy oczekiwany wynik eksperymentu!):

Wyniki nie muszą decydować. Mają dać punkt odniesienia.

Pamiętaj, że jeśli wyniki eksperymentu nie osiągną założonego kryterium, nie oznacza to koniecznie, że funkcja nie jest potrzebna. Możesz kontynuować eksperymenty z inną nazwą funkcji, umiejscowieniem jej w innym miejscu czy ostatecznie zmienić możesz swoje kryteria akceptacji.

W eksperymencie zakładamy oczekiwany wynik nie po to, aby decydował on za nas, ale abyśmy mieli jakikolwiek punkt odniesienia względem oczekiwanych rezultatów.

To podejście pomoże Ci walczyć z Twoją miłością do własnego produktu, która wykrzywia Twoją percepcję. Jeśli bardzo podoba Ci się pomysł na funkcję, błędy poznawcze podpowiedzą Ci, że otrzymany wynik jest wystarczający (nieważne jaki on realnie będzie). Chyba, że założysz czego oczekujesz, aby mieć do czego odnieść ostateczny wynik eksperymentu 😀.

Checklista do Fake Button

Wybierz pomysły na funkcje, które chcesz testować.
Zdefiniuj grupę użytkowników, którzy poddani będą eksperymentowi. (przykład: Określona Persona / Wszyscy / Tylko Power Userzy / itp.)
Ustal jak długo ma być prowadzony eksperyment.
Ustal gdzie pojawi się button i co ma się dziać po jego kliknięciu.
Zdefiniuj jakiego oczekujesz efektu (ważne!)
Eksperyment funkcjonuje. Dla pewności analizuj w jego trakcie analitykę i nagrania sesji (Hotjar).
Podsumuj wyniki i porównaj je z zakładanymi.
Wdrażaj testowaną funkcję...
...Lub testuj inną funkcję, aby porównać ze sobą wyniki.
znak-wodny-dragon-scale-blog
Efekty testu Fake Button
  • Zbicie oczekiwań względem atrakcyjności ficzera z realnymi danymi
  • Możliwość porównywania ze sobą różnych funkcji i możliwości
  • Można zdobyć masę przydatnych informacji, jeśli wrzucimy ankietę do pop-upu
  • Łatwiejsza priorytetyzacja prac

AUTOR: Wierzbiański Filip

CEO Dragon Scale. Pasjonat Product Discovery, Leanu i inteligentnego tworzenia produktów cyfrowych.

Poradniki produktowe

Co tydzień jeden poradnik. Jego cel? Pozwolić Ci tworzyć lepsze produkty i lepiej podejmować decyzje.

Zapis do newslettera
Jeśli zamierzamy pojedynkować się z rynkiem to warto odbyć runde treningową wcześnie i szybko. Dowiedz się czym NAPRAWDĘ jest MVP.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Jak wprowadzić produkt lub nową funkcję na rynek, jednocześnie weryfikując zapotrzebowanie? Zobacz jak robili to najlepsi.
Do artykułu
Poradnik do techniki
Co zrobić, aby wyjść z pętli "Zrobimy MVP i zobaczymy"? Poznaj 4 kroki, aby wstąpić na oświeconą drogę walidacji.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Sprawdź jakie są konkretne różnice między pracą Product Designera oraz UXa. Spoiler: próbują oni osiągnąć inny cel.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Wielki pojedynek narzędzi do UX/UI i makietowania. Czy Figma da radę w każdym projekcie?
Poradnik do techniki
Do artykułu
Rodzaje User Onboardingu, sposoby implementacji i wartość dla użytkownika. Pierwsze wrażenie zdecydowanie ma znaczenie ;)
Poradnik do techniki
Do artykułu
Jak zbierać i analizować informacje o konkurencji (i dlaczego jest to ważne!).
Poradnik do techniki
Do artykułu
Sprawdzone źródła i ich weryfikacja, zalety Desk Researchu oraz jak wykonać go krok po kroku.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Do czego służy Customer Journey Map i jak wykorzystać ją w swoim projekcie.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Piszemy jeszcze ten artykuł...
Regularnie opisujemy metody projektowe na For The User. W tym czasie, wyślemy Cię do przydatnych artykułów w innych częściach internetu: