ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

ONLINE I GOTOWI NA PROJEKT

Zakupy funkcji

Etap projektu:

Początek i planowanie
Co to za narzędzie?

Narzędzie pozwala zweryfikować wartości dodane, które są sensowne dla Twoich użytkowników.

Kiedy użyć tego narzędzia?

Na wcześniejszych etapach projektu. Gdy próbujesz zrozumieć priorytety użytkowników.

Z jakim narzędziem połączyć?

Podczas wywiadu pogłębionego lub ankiety wykorzystaj “Zakupy funkcji”. Pogłębisz w ten sposób wnioski.

Poproś o wydanie budżetu

W tym prostym badaniu udostępniamy naszym użytkownikom możliwe wartości dodane czy funkcje i prosimy ich o samodzielną priorytetyzację, na przykład:

“Wyobraź sobie, że masz 100 złotych. Rozdysponuj je proszę tak, aby osiągnąć najlepszą według Ciebie aplikację muzyczną”.

☐ Dzielenie playlist ze znajomymi
☐ Sugerowanie utworów na podstawie preferencji
☐ Szybki dostęp do tekstu piosenki
☐ ...

Wyobraź sobie, że masz 100 złotych. Rozdysponuj je proszę tak, aby osiągnąć najlepszą według Ciebie aplikację X:

1. Przykładowa funkcjonalność
wpisz kwotę
2. Przykładowa funkcjonalność
wpisz kwotę
...
znak-wodny-dragon-scale-blog

Zweryfikujmy priorytety

Zakupy funkcji to prosta metoda, która może nam pomóc zweryfikować perspektywę i priorytety użytkowników.

Zasada jest prosta - pozwólmy testerowi wydać budżet na według niego najlepszy produkt. To on pokaże nam na czym mu zależy. Dajmy mu także opcję wprowadzenia własnych opcji, aby poszerzyć bazę funkcjonalności.

Wypisz wartości lub funkcje

Na początku musimy wiedzieć co może być istotne dla naszych użytkowników. Dobrze, aby nie były to domysły.

Najlepiej byłoby przejść, chociażby przez wywiady pogłębione. To one wskażą nam potrzeby użytkowników na podstawie których możemy stworzyć pomysły na funkcje czy wartości dodane. Następnie możemy poprzez “zakupy funkcji” ilościowo je zweryfikować.

Należy pamiętać, że deklarowanie przez klienta danej potrzeby, nie oznacza, że będzie on używał danej funkcji. “Zakupy funkcji” pojawiają się na wcześniejszym etapie projektu, gdzie budujemy pomysły i założenia. W późniejszych etapach warto zwrócić uwagę na to czy deklarowane przez użytkowników funkcje rzeczywiście są używane. Sprawdzimy to metodami, które weryfikują zachowanie (eksperymentami lub analityką).

To co ludzie robią, jest bardziej wiarygodne, niż to co mówią

Sprawdzanie opinii klientów jest dużo bardziej rzetelne, niż opieranie się jedynie na wizji Founderów. Pamiętaj jednak - to, że klient mówi, że czegoś potrzebuje, niekoniecznie oznacza, że będzie tego używał.

Jeśli chcesz zweryfikować jak ludzie się zachowują, wykorzystaj eksperyment typu Fake Button, Fałszywy Landing Page czy Reklamę Internetową.
znak-wodny-dragon-scale-blog
Ekran komputera lub pieniądze z Monopoly

Tester musi mieć szansę na rozdysponowanie budżetu pomiędzy różne opcje. Może to zrobić za pomocą:

  • Ekranu komputera, poprzez wpisanie kwoty przy odpowiedniej funkcji
  • Lub fizycznie rozdysponować pieniądze - np. kładąc banknoty z Monopoly przy odpowiedniej opcji.

Użyj ekwiwalentu banknotów, aby nadać fizyczności badaniu. Plusem tego rozwiązania jest wyższe zaangażowanie testera.

Minusem jest trudność w późniejszej interpretacji i zbieraniu danych. Naszym celem jest uśrednienie wyników wielu respondentów. Jeśli wybierzesz fizyczną opcję badania, czeka Cię żmudne przepisywanie po każdym testerze.

znak-wodny-dragon-scale-blog

Checklista do Zakupów Funkcji

Wylistuj wartości dodane lub funkcje, które uważasz za wartościowe. Szczególnie warto uwzględnić coś, co uważasz za unikalną wartość dodaną swojego produktu.
Wybierz narzędzie - fizyczny ekwiwalent banknotów, kartkę lub narzędzie do ankietowania (Typeform / Google Forms).
Zastanów się czy możesz połączyć Zakupy Funkcji z innym badaniem (wywiadami / większymi ankietami).
Wykonaj badanie.
Wyciągnij wnioski produktowe.
(opcjonalne) Zweryfikuj funkcje metodami, które badają zachowanie klienta, a nie jego opinię.
znak-wodny-dragon-scale-blog
Efekty testu Zakupy Funkcji
  • Poznanie opinii klientów na realnych liczbach.
  • Nie musisz już zgadywać jak ważna jest funkcja. Klient pokaże Ci to sam poprzez konkretną liczbę.

AUTOR: Wierzbiański Filip

CEO Dragon Scale. Pasjonat Product Discovery, Leanu i inteligentnego tworzenia produktów cyfrowych.

Poradniki produktowe

Co tydzień jeden poradnik. Jego cel? Pozwolić Ci tworzyć lepsze produkty i lepiej podejmować decyzje.

Zapis do newslettera
Jeśli zamierzamy pojedynkować się z rynkiem to warto odbyć runde treningową wcześnie i szybko. Dowiedz się czym NAPRAWDĘ jest MVP.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Jak wprowadzić produkt lub nową funkcję na rynek, jednocześnie weryfikując zapotrzebowanie? Zobacz jak robili to najlepsi.
Do artykułu
Poradnik do techniki
Co zrobić, aby wyjść z pętli "Zrobimy MVP i zobaczymy"? Poznaj 4 kroki, aby wstąpić na oświeconą drogę walidacji.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Sprawdź jakie są konkretne różnice między pracą Product Designera oraz UXa. Spoiler: próbują oni osiągnąć inny cel.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Wielki pojedynek narzędzi do UX/UI i makietowania. Czy Figma da radę w każdym projekcie?
Poradnik do techniki
Do artykułu
Rodzaje User Onboardingu, sposoby implementacji i wartość dla użytkownika. Pierwsze wrażenie zdecydowanie ma znaczenie ;)
Poradnik do techniki
Do artykułu
Jak zbierać i analizować informacje o konkurencji (i dlaczego jest to ważne!).
Poradnik do techniki
Do artykułu
Sprawdzone źródła i ich weryfikacja, zalety Desk Researchu oraz jak wykonać go krok po kroku.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Do czego służy Customer Journey Map i jak wykorzystać ją w swoim projekcie.
Poradnik do techniki
Do artykułu
Piszemy jeszcze ten artykuł...
Regularnie opisujemy metody projektowe na For The User. W tym czasie, wyślemy Cię do przydatnych artykułów w innych częściach internetu: